La ora actuală, Metaversul este unul dintre cele mai importante subiecte ale tehnologiei.
Definirea „metaversului” este destul de dificilă, deoarece foarte mulți oameni și foarte multe companii au propria lor definiţie.
Pe înţelesul tuturor, Metaversul este o lume 3D în care un anumit număr de oameni poate interacționa. Este ca un joc video, dar la o scară mult mai largă: o lume în care te poți reprezenta cu un avatar, să deții obiecte și chiar să ai proprietăți pe numele tău.
Termenul metavers provine din romanul științifico-fantastic al lui Neal Stephenson Snow Crash, în care oamenii interacționează între ei și programe de calculator prin intermediul avatarurilor digitale.
Internetul a început ca o resursă în mare parte democratică, în care fiecare computer și server erau egali. 20 de ani mai târziu, 99% din afacerile online au trecut prin sisteme deținute de aproximativ 8 companii. Acest lucru cu siguranță se va întâmpla, de aici schimbarea numelui și investițiile semnificative în metaverse și tehnologia VR.
Într-un mediu atât de rapid, cuvântul „metavers” nu poate avea cu adevărat o definiție tehnică. Deci, pentru moment, ar trebui să ne gândim la metavers ca la un concept precum „spațiu cibernetic”, mai degrabă decât la o tehnologie sau un dispozitiv specific.
De ce ar trebui marketerilor să le pese de Metaverse?
Tehnologia pe care sunt construite experiențele metaversului este profund împletită cu sistemele blockchain: tehnologia de bază din spatele criptomonedei și NFT-urilor. Aceste tehnologii oferă o metodă de revendicare a „proprietății” asupra bunurilor digitale unice.
Aceasta înseamnă că puteți crea articole digitale cu producție limitată pentru care clienții vor trebui să plătească.
Este ușor să-ți imaginezi achiziționarea unui produs real, oferindu-ți drept de proprietate asupra omologului său digital ca bonus. Ceva asemănător s-a întâmplat de fapt la Săptămâna Modei Metaverse, unde se puteau cumpăra versiuni digitale și fizice ale articolelor de îmbrăcăminte de la diferite mărci selectate.
Nu este vorba doar despre tranzacționarea articolelor. Puteți crea experiențe virtuale care favorizează o conexiune emoțională cu marca dvs., cum ar fi conținut narativ sau medii interactive.
De exemplu, dacă sunteți o marcă de produse alimentare, puteți face un tur virtual al fabricii și puteți permite utilizatorilor să joace o versiune gamificată a procesului dvs. de producție. O marcă de cafea ar putea încorpora un film 3D care să le permită clienților să cunoască fermierii care își cultivă boabele de cafea.
Sau inspirați-vă de la Nike, care a creat un întreg loc de joacă de aventură în Roblox, un joc de marcă în cadrul unui joc numit NIKELAND.
NIKELAND este îmbunătățit de mișcarea din viața reală, încurajând vizitatorii să devină mai activi. Vizitatorii NIKELAND pot profita de accelerometrele de pe dispozitivele lor mobile pentru a transfera mișcarea offline în jocul online. De exemplu, vă puteți muta dispozitivul și corpul IRL pentru a reuși diferite mișcări în joc.
Poate părea un clișeu, dar într-o lume virtuală, singura limită este imaginația fiecăruia.
Cum îmi pot construi marca în metaverse?
Acest lucru depinde foarte mult de natura și dimensiunea mărcii fiecăruia.
Dar se pare că marketingul metavers ar putea deveni pur și simplu un alt canal de campanie prin care strategia dvs. de brand să se manifeste.
Dacă nu sunteți deja implicat în tehnologia interactivă, va trebui să vă asociați cu o agenție de dezvoltare și marketing. Vă vor ajuta să alegeți o platformă, să vă planificați creația, să ajungeți la publicul țintă și să vă construiți locul în orice platformă metavers în care doriți să ajungeți la oameni.
În acest moment, nu există prea multe agenții specifice metaversului, dar acest tip de companie este obligat să apară mai mult pe măsură ce industria se maturizează.
De asemenea, trebuie să vă gândiți dacă marca dvs. poate adăuga valoare unui spațiu virtual sau nu.
Având în vedere ceea ce am explorat mai sus, câteva tipuri de mărci care ar putea prospera în metavers sunt:
- Moda
- Bunurile de lux
- Arta și divertismentul
- Educaţia
Dar unele tipuri de mărci care ar putea să nu se descurce atât de bine în metavers ar putea fi:
- FMCG
- Finanţele
- Software de afaceri
Acestea fiind spuse, o lume virtuală are în esență un potențial creativ infinit.
Trei riscuri ale brandingului metaverse:
1) Este posibil ca consumatorii să nu vrea să petreacă timp acolo.
În ultimii câțiva ani, au apărut o mulțime de proiecte în jocurile blockchain; de obicei, jocuri online legate de criptomonede în care utilizatorii pot revendica teren sau bunuri virtuale pentru ei înșiși. Problema este că se concentrează prea mult pe natura tranzacțională a obiectelor lor din joc și nu suficient pe ceea ce îi va face pe oameni să vrea să le joace în primul rând.
Sunt adesea făcute de cei din „Web3” fără experiență în design de jocuri, ceea ce înseamnă că nu știu cum să creeze experiențe captivante. Există un pericol real ca proiectele metaverse să meargă pe aceeași cale.
Dacă vezi un proiect metavers în care vrei să te implici, întreabă-te dacă va produce realizare, progres, provocare, joc și învățare la care au lucrat designerii de jocuri video în ultimii 30 de ani. Sau se va epuiza în câteva săptămâni când utilizatorii se plictisesc și trec la altceva?!
2) Consumatorii trebuie să plătească suplimentar pentru a putea participa
În acest moment, se pare că căștile VR vor fi punctul principal de intrare în experiențele metaverse.
Însă echipamentul VR este încă de nișă și destul de scump, acesta costând 299 USD.
În 2021, au fost livrate aproape 10 milioane de căști VR/AR în întreaga lume. Se preconizează că numărul se va dubla în 2023.
3) Alegerea platformei potrivite poate fi destul de dificilă
Fiecare entitate care creează o lume virtuală face acest lucru cu propriul acces, calitatea de membru, drepturile de monetizare și formatele de exprimare creativă, astfel încât specificațiile tehnice și comerciale variază foarte mult.
Deci, nu numai că va trebui să vă dați seama în ce lume virtuală se întâlnește demografia țintă, dar va trebui, de asemenea, să respectați regulile fiecărei lumi virtuale și să vă personalizați toate activele digitale conform regulilor sale de funcționare.
Soluții tehnice ar putea exista la un moment dat. În același mod în care puteți plăti unei companii pentru a vă pune anunțul pe 200 de panouri publicitare dintr-un oraș, agențiile s-ar putea ocupa de distribuirea activelor dvs. în mai multe lumi virtuale. Va trebui aleasă cea mai bună metodă, altfel lucrurile s-ar putea complica.